Verden er uendelig stor, og det kan være noget så forvirrende og overvældende, hvis man sætter sig end og virkelig begynder at tænke over det. Vi er bare en flok nøgne aber, på en stor sten der flyver igennem verdensrummet. Grundet den relativt tilfældige evolutionsproces, er vi endt med at have evnen til at forstå dette. Det er dog ikke noget, som evolutionært har været specielt brugbart: en flok aber der sidder i en grotte og tænker over hvor underligt det hele er, får nok ikke ligeså meget at spise, som dem der render rundt ude i skoven med spyd. Derfor er vi i den heldige situation, at vi kan abstrahere fra hvor kaotisk og overvældende det hele er. Vi er i stand til at køre mere eller mindre på autopilot nogle gange, og lave forsimplinger af den komplekse verden omkring os, der gør det nemmere at navigere.
Et interessant biprodukt af denne proces er, at der er nogle sjove sammenhænge imellem de mønstr vi handler efter. Det er derfor jeg kan sidde og skrive denne artikel, som omhandler sammenhængen imellem den frisure du lige nu har på hovedet, og så hvordan du tilgår det at købe ting helt generelt. Artiklen har til formål både at underholde dig, ved at gøre dig opmærksom på denne hidtil usete forbindelse, og samtidig give dig værktøjerne til at tænke kritisk over din tilgang til verden og måske ændre adfærd, hvis du mener det tjener dig.
Hvordan vil du beskrive den proces du går igennem, når du sidder hos din frisør, og skal forklare hvilken frisure du gerne vil have? Nogle beder om den samme frisure, som de altid har fået. De gentager nogenlunde de samme ord, som deres forældre fortalte frisøren, da de var barn. Måske er deres følelse af identitet tæt knyttet til det visuelle udtryk fra deres frisure, og de har ikke lyst til at eksperimentere med noget, fordi det føles som et brud på deres identitet. Andre går måske bare ikke så meget op i hvordan deres hår ser ud, og ser ikke nogen grund til at ændre på noget: deres gamle frisure har virket fint, så hvorfor ikke tage den igen? Andre vil gerne have det sidste nye skrig, fordi deres identitet handler om forandring eller om at følge moden på eksplicit vis.
Alle disse tilgange eksisterer derude, og det interessante er, at de også afslører tilgangen når folk skal købe ting. Alle vil gerne have den bedste pris på bil, men der er også andre ting der spiller ind. Hvad man er villig til at give for en bil, og hvilken bil man falder for, er afhængig af ens beslutningsstrategi. Denne strategi har et enormt overlap med den strategi, som folk benytter, når de skal vælge hvilken frisure de gerne vil have på hovedet.